×

Prowadzenie kampanii w mediach

Prowadzenie kampanii w mediach

Przygotowanie strategii wyborczej nie jest prostym zadaniem, a dokument taki przeważnie liczy kilkaset stron i powinien być ostatecznie zaakceptowany przez radę programową czy zarząd partii – w zależności od tego, jak stanowi jej statut. Dlatego bardzo często partie korzystają z pomocy firm zewnętrznych, zlecając takie zadania innym. Tym bardziej, że taka strategia wyborcza nie musi być do końca podporządkowana ideologii konkretnego ugrupowania, ale ma być pragmatycznym wyznacznikiem konkretnych metod i narzędzi niezbędnych do zastosowania w drodze po wyborczy sukces. Oczywiście w zależności od możliwości i celów, sukcesem wcale nie musi być wygranie wyborów. Niekiedy dla początkujących organizacji społecznych czy politycznych już samo przekroczenie progu wyborczego jest wielkim osiągnięciem.

Strategie uwzględniają oczywiście wszystkie te aspekty, a także najrozmaitsze scenariusze rozwoju sytuacji, ale nie są w stanie przewidzieć chociażby tego, jaką strategię obiorą konkurenci. To sprawia, że w trakcie kampanii wyborczej, niezbędne jest przede wszystkim szybkie reagowanie na wszystkie kroki podejmowane przez politycznych oponentów. Im brudniejsza jest gra i walka w mediach, tym szybciej i ostrzej trzeba walczyć – a to wymaga doświadczenia i jednocześnie ogromnego wyczucia w zakresie funkcjonowania współczesnych mediów. Dlatego najlepsi marketingowcy polityczni mają ręce pełne roboty, a ich firmy doradcze i konsultingowego w okresie przed wyborami i w ich trakcie, są skupione tylko i wyłącznie na prowadzeniu tego jednego klienta.

Trudno jest jednak reagować czy kształtować wszystkie warunki – zwłaszcza wydarzenia nieprzewidziane, jak katastrofy, niebezpieczeństwo międzynarodowe, konflikty, recesja, są w stanie wymusić kompletną zmianę strategii. Jeśli nagle wojna z terroryzmem staje się tematem dominującym w mediach, także politycy muszą umieć się do tego tematu szybko, skutecznie i z pomysłem na siebie odnieść. Wszystko to sprawia, że prowadzenie kariery polityka jest niesamowicie skomplikowane i łatwo popełnić w ciągu wielu napiętych tygodni przynajmniej kilka poważniejszych błędów. Strategie muszą być na bieżąco zmieniane, tak samo jak zmienne są opinie polityków, którzy w mediach co jakiś czas zmieniają własne zdanie – przeważnie w wyniku wyraźnej sugestii specjalisty od wizerunku.

Media klasyczne, jak prasa, radio i telewizja, nadal mają ogromny wpływ na opinię publiczną i są ją w stanie bardzo skutecznie kształtować. Dlatego politycy nie mogą unikać kontaktu z prasą ani wizyt w różnych stacjach telewizyjnych, aby nie tracić możliwości na zaprezentowanie własnych poglądów i pomysłów na rządzenie państwem na tle konkurencji politycznej. Często politycy celowo nie odpowiadają na pytania prowadzących tylko po to, aby wykorzystać kilkadziesiąt sekund czasu antenowego za darmo do promowania programu politycznego swojego ugrupowania czy sprzedawania wcześniej zaplanowanych frazesów, sloganów i demagogicznych haseł. Szczególne znaczenie w świecie promocji wizerunku i reklamy, ma jednak dzisiaj Internet i nie sposób nie dostrzec, w jaki sposób to właśnie Internauci wpływają na politykę i samych polityków. Komunikują się z nimi na bieżąco poprzez różne portale społecznościowe i aplikacje komunikacyjne, a ci, piastujący nawet najpoważniejsze stanowiska w państwie, muszą dla zachowania wizerunku wdawać się, w niekiedy infantylne, debaty z Internautami na swoich profilach społecznościowych.